W lipcu i sierpniu tego roku na tory PKP PLK wyjechało ponad 346 tys. pociągów – o prawie 38 tys. więcej niż w 2023 r. Z usług kolei skorzystało 70,25 mln pasażerów – więcej o 7,9 mln niż w czasie zeszłorocznych wakacji. Jednocześnie, przy tym zwiększonym obciążeniu sieci, wyniki punktualności były lepsze o 1,5 punktu procentowego w porównaniu z wakacjami 2023 r. W przypadku PKP Intercity – przewoźnika, który odpowiada za zdecydowaną większość wakacyjnych tras dalekobieżnych – była to poprawa wyników punktualności o 5,2 punktu procentowego.
Sezon wakacyjny to okres większego zainteresowania usługami kolei. Widać to w dodatkowych połączeniach, które przewoźnicy uruchamiają oraz w liczbie ofert specjalnych na przejazd w okresie urlopowym. W lipcu i sierpniu 2024 r. z usług kolei skorzystało łącznie ponad 70,2 mln osób. To o ponad 7,9 mln więcej (+12,7%) niż w lipcu i sierpniu 2023 r. Padł rekord w liczbie pasażerów uzyskany w letnim okresie na przestrzeni ostatnich lat.
Jednak w porównaniu do całego roku ani lipiec, ani sierpień nie były miesiącami z najwyższą liczbą pasażerów. Rekordowym miesiącem 2024 r. pozostaje maj, kiedy z usług kolei skorzystało prawie 36,7 mln osób.
W czasie wakacji więcej osób podróżowało koleją w lipcu – ponad 35,4 mln. W sierpniu wartość ta przekroczyła 34,8 mln (o prawie 0,6 mln pasażerów mniej niż w 2023 r.). W miesiącach urlopowych znacząco zwiększa się przeciętna długość trasy, jaką pokonuje statystyczny pasażer kolei. Dla lipca i sierpnia 2024 r. było to 85,3 km, tylko nieznacznie mniej niż rok wcześniej (85,9 km).
Praca przewozowa
W okresie wakacyjnym zwiększają się średnie długości tras, które pociągi pokonują. Widać to w wartościach pracy przewozowej, która przypada na te miesiące – są one najwyższe w skali roku. Ogółem w lipcu i sierpniu tego roku pociągi pasażerskie wykonały pracę przewozową w wysokości prawie 6 mld pasażerokilometrów. To w zestawieniu rok do roku wzrost o ponad 0,6 mld pasażerokilometrów (+11,8%), a zrazem najwyższa wartość pracy przewozowej w tych miesiącach od ponad dekady.
Sierpień z wartością ponad 3 mld pasażerokilometrów był nieznacznie lepszy niż lipiec. To zarazem najwyższa miesięczna wartość pracy przewozowej uzyskana od początku 2024 r.
Praca eksploatacyjna
Praca eksploatacyjna, jaką wykazali przewoźnicy w lipcu i sierpniu tego roku, przekroczyła wartość 36,1 mln pociągokilometrów (18,1 mln w lipcu i 18 mln w sierpniu). W zestawieniu z wynikiem sprzed roku parametr ten wzrósł o prawie 2,5 mln pociągokilometrów (+7,3%). Jest to najwyższa wartość w okresie wakacyjnym w perspektywie 12-letniej. Lipiec to dotychczas najlepszy miesiąc w 2024 r. pod względem pracy eksploatacyjnej.
Punktualność
Z ogółu uruchomionych w lipcu i sierpniu 2024 r. pociągów prawie 311,8 tys. dojechało do stacji docelowej punktualnie. Tym samym wskaźnik punktualności wyniósł 90,1%. To wynik lepszy o 1,5 punktu procentowego niż rok wcześniej, kiedy wartość ta wyniosła 88,6%.
Wakacje 2024 r. dla zdecydowanej większości przewoźników, którzy realizują regularne przewozy pasażerskie, oznaczały wyniki lepsze niż w tym samym okresie zeszłego roku. Wzrosła liczba uruchamianych przez nich pociągów, ale uzyskano lepsze wyniki punktualności pociągów na stacji docelowej.
Każdego roku kolej zyskuje jako środek transportu w wakacyjnych podróżach. Na to ma wpływ coraz szersza oferta przewozowa do popularnych miejscowości turystycznych, ale też stopniowa poprawa komfortu podróży, dzięki inwestycjom w nowoczesny tabor.
Szczegółowe informacje o wakacyjnych przewozach pasażerskich opublikowane są w opracowaniu UTK
„Wakacje 2024 - Rekordowy sezon w kolejowych przewozach pasażerskich”. Poza ogólnymi statystykami znajdują się w nim również dane na temat wyników wszystkich przewoźników pasażerskich w ciągu letnich miesięcy tego roku.